Direktlänk till inlägg 8 mars 2011

Män lider i det tysta 2

Av Julia - 8 mars 2011 00:07

I mitt förra inlägg skrev jag lite om mäns tysta lidande. Män som blir utsatta för brott från både män men också kvinnor. 
Ökar mäns våld mot kvinnor? Är varje man en möjlig kvinnomisshandlare? Är vi kvinnor alltid offer för männens våld?

Många kommer att tro att jag är totalt skruvad och en kvinnohatare. Men komihåg; jag är själv en kvinna. Jag är en kvinna med insikt om hur många av oss kvinnor är. Jag är en kvinna som blivit utsatt för mycket skit av män. 
Accepterar jag det? Absolut inte. Försvarar jag våld? Givetvis inte. Kan våld någon gång ursäktas? Nej. Ja. Det finns inte något enkelt svar på det.

Jag kan bara utgå från mig själv, men eftersom jag hävdar att jag inte skiljer mig så markant från alla andra kvinnor så misstänker jag ändå att en del av er kommer att känna igen er i det jag kommer att skriva. Om ni sen klarar av att se det på samma sätt som jag, ja, det återstå att se. 

Bilden i media är att män slår sina kvinnor i allt större utsträckning. För minsta lilla. Den lugna trygga familjefadern blev plötsligt en våldsam misshandlare. Vänner och grannar, arbetskamrater och gamla skolvänner beskriver mannen som den prins kvinnan en gång tyckte att hon fann. 
Men så, plötsligt slår han första slaget. Hårt. Sen ett till och karusellen av våld är i gång. 
För att göra en lång historia kortm, för vi alla vet hur det ofta brukar stå i tidingen, så polisanmäler kvinnan mannen och i bästa fall får hon honom dömd. 
Misshandel, grov kvinnofridskränkning osv.  
Rätt eller fel? Ja i de allra flesta fall är det säkert rätt. Men jag saknar bakgrunden. Jag saknar detaljerna kring varför det första slaget kom. Vill veta vad det var som gjorde denna man till en våldsbenägen herre. 
Mycket möjligt att han skulle dömas ändå fast vi vet bakgrunden, men ändå; bakgrunden är viktig. 
Om en kvinna verbalt misshandlar en man dag ut och dag in...vad händer då? 
Om en kvinna ständigt talar om vilken icke närvarande man han är, att han inte är en god far, att han aldirg hjälper till, att vilken annan man som helst skulle kunna göra henne lycklig...vad händer med en sån man? 
Om en man alltid får höra hur usel han är, att han aldrig är god nog. 
Faktum är att vi kvinnor har ett verbalt övertag ofta om männen. Vi är experter på att misshandla våra män med ord. Vi vet vilka knappar vi ska trycka på för att få igång dem. Vi vet vad som sårar, biter. Mannen har ett stort verbalt förråd, men förlorar ofta sista ordet ändå. Vad händer; jo han slår. Vill få tyst på skiten. Rätt eller fel?

Självklart fel. Våld löser inget, Men det är en förklaring. Jag vet att många kvinnor får stryk bara för maktens skull. Men jag vet också att många kvinnor får stryk för att de verbalt slagit männen. 
Ofta säger misshandlade kvinnor att det är inte det fysiska våldet som gjorde mest ont, utan det psykiska...
Jag tror detta även gäller männen! Dom lider när vi vinner verbalt, när vi kallar dom saker, när vi talar om hur usla älskare dom är...då lider dom...länge...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Julia - 8 mars 2011 00:10

När jag ändå håller på att provocera hela feministiska släktet så kan jag likväl fortsätta... Prostitution är ngt jag funderat mkt på...Inte att sälja mig själv eller någon annan heller...men jag har funderat en del på "yrket" och kvinnorna som gör...

Av Julia - 8 mars 2011 00:04

Jag beklagar alla kvinnor, tjejer damer som blivit utsatta för den man som tyckt sig ha rätten att beröva er eran intigritet och känsla inför beröring. Jag är ledsen för er skull. Sörjer med er. Lider med er. Jag lider även med mannens anhöriga. Ha...

Av Julia - 7 mars 2011 23:58

Sitter här i mitt kök. Ensam. Lycklig. Ledsen. Ensam. Ensamhet är ett konstigt ord egentligen, det kan betyda så otroligt många olika saker. Egentligen är jag inte ensam, men ändå den ensamaste människan på hela jorden. Den värsta sortens ensamhet är...

Av Julia - 5 mars 2011 23:30

Jag är otrogen! En bedragare! Oärlig! Svikare! Men ibland finner vi kärlek på annat håll än där vi redan finns. Ibland fastnar våra sinnen på ngt annat, vi vet oftast att det är förbjudet och ofta gör vi allt för att hålla oss ifrån den syndiga frukt...

Presentation


Jag är ett team med mig själv!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2011
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards